27 éves, két diplomás fiatal vagyok. Poltiológia, közgazdász végzettésgem van. Már az egyetem mellett is dolgoztam, de így is kénytelen voltam diákhitelt felvenni, amit most törlesztgetek vissza. Én mindent megpróbálok, de esélyem nincs egyről a kettőre lépni. Szerencsére van munkahelyem, de messze vagyok még attól, hogy akár csak annyi pénzt keressek, hogy egy albérletet egyedül fenn tudjak tartani. Több barátom külföldön dolgozik, én is elkezdtem keresgélni, mert a hiedelmekkel ellentétben meggazdagodni ott sem lehet, de legalább a normális életkörülményeket meg tudom finanszírozni magamnak. Így lehet, hogy két diplomával külföldön fogom folytatni az életemet, szakmunkásként. Ez van. Normális? Nem hinném. Szeretem Magyarországot, szeretek itt élni, de egyre lehetetlenebbnek látom.
ÉN IS A 99%-hoz tartozom! :(
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Wwolf 2011.10.26. 17:26:23
de tuntetni mindig kenyelmesebb persze.
tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2011.10.26. 17:41:56
Egyebkent igen, Orvoskent, vagy mernokkent, IT-skent igen konnyu elhelyezkedni.
zerge gorilla 2011.10.26. 17:42:36
rókafogta 2011.10.26. 19:30:54
pi3c3 2011.10.26. 20:51:14
steverubellreborn 2011.10.27. 00:05:17
már vártam,hogy felbukkan a hozzád hasonló kretén és arról kezd le hadoválni (prédikálni?),hogy a reál szakmához nem értők miért nem tanultak reál szakot (mellesleg kretén, a közgazdaság az micsoda?) ha meg úgy lenne akkor meg a műszaki képzésben lenne tíz-húsz szoros túlképzés úgyhogy neked se lenen állásod.
steverubellreborn 2011.10.27. 00:08:30
steverubellreborn 2011.10.27. 00:11:14
ha meg esztétika szakra lenne igény, akkor mehettél volna arra.
persze, így működik a világ, a mérnöknek tanulva műszaki rajzot, villanytant mindenki meg tudja tanulni, aki meg nem az hülye:)
pi3c3 2011.10.27. 00:13:01
pi3c3 2011.10.27. 00:30:57
Aki tesz a dolgok érdekében és nem csak a száját jártatja meg panaszkodik az még ilyen fos helyzetben is képes talpon maradni és melót találni, úgyhogy szedd össze magad és ne rinyálj mint a többi lámer, hanem tegyél annak érdekében hogy melót találj. Építs portfoliot, írj cikkeket, készíts fiktív jellegű közgázos tanulmánymunkákat, tegyél le valamit az asztalra, hogy után fel tudd mutatni és akkor majd találsz állást...
pi3c3 2011.10.27. 00:37:41
Te jó vagy abban amivel foglalkozol? Jah nem? Akkor ne csidálkozz... Olyan dologgal foglalkozol amire nincs igény? Akkor szintén ne csodálkozz... Ha szereted amit csinálsz miért nem szánsz rá időt? Válaszolj ezekere a kérdésekre és megvilágosodsz...
becketman · http://putritours.blog.hu 2011.10.27. 09:22:36
Szóval, ha szakbarbárnak jó vagy, akkor innentől kezdve értesz a foglalkoztatáspolitikához, oktatáspolitikához, makrogazdasághoz, etc..? Csak kérdezem. Mert ha az vallod, amit itt hirdetsz, akkor hagyd meg ezt azoknak, akik meg ehhez értenek, és maradj csöndben. A szűklátókörűséged elképeszt. Kocsmaasztal-okoskodás.
pi3c3 2011.10.27. 09:54:46
Ha nem szánja rá az idejét, akkor magára vessen...
Engem meg csak az képeszt el, hogy eyyesek nem látnak orruknál tovább és elvégeznek tingli-tangli szakokat, aztán meg sírnak, hogy nincs munkájuk... Ahogy mondtam, tetszett volna akkor gondolkodni és körülnézni mikor be tetszett iratkozni az egyetemre, hogy van-e igény arra amit tanul... Én sem gyártok kőkereket, ha egyszer nincs rá igény...
bm613 · http://izland2009.blog.hu 2011.10.27. 11:32:12
pi3c3 2011.10.27. 11:49:23
Azt kell mondjam, hogy ez is javarészt csak az emberek mentalitásán múlik. Tudomásul kell venni, hogy a matek egy olyan tudomány amit meg kell érteni és az nem biztos, hogy egyről a kettőre fog menni. Az emberek türelmetlenek, sok mindent azonnal maguknak akarnak tudni, nem akarnak várni a végeredményre, pedig lehet, hogy kifizetődőbb volna. Nekem is rettenetesen sokat kellett tanulnom a matekot, hogy átmenjek belőle, de lám sikerült a sok munkának köszönhetően.
Egyébként érdemes FB-n is megnézni, hogy az emberek figyelmetlenek, nem értik vagy összekeverik a matek legalapvetőbb szabályait is, mint a műveleti sorrend. Miért? Nem azért mert buta lenne az illető, csak ideológiát gyártanak hozzá, hogy miért nem értik a matekot és azt is vallják. Persze, hogy elrontják...
manó62 2011.10.27. 12:01:32
pi3c3 2011.10.27. 12:16:27
Wwolf 2011.10.27. 12:24:28
de logikat es pszichologiat ott sem tanitottak, mondjuk az elobbit nem is nagyon lehet, az valoszinusitheto a kommentedbol is ...viszont az utobbi neked nagyon profin mehet, ha nehany haveri velemenyen alapulva pontos jellemrajzot tudsz adni tobb ezer BME-s hallgatorol...illetve az en nehany mondatom alapjan rolam is. Gratulalok, velem ellentetben igazi mestere lehetsz az emberi leleknek...
steverubellreborn 2011.10.27. 12:54:34
Figyelj Pubi, én akiket ismerek mint közgazdászt és vagy nemzetközi kapcsolat (közgazdász szakirány) a Corvinusról annak jó állása van, de ma már egy közgazdász is kb fél évet keres állást ,pláne,hogy egy rakás név nélküli (részben vidéki) fősikola ontja a közgazdászokat.
Nem értem,hogy miről beszélsz,most magadat szidod (szar helyen végeztél) vagy dicséred ( dolgoztál, meg nem rugtak ki) döntsd el:)
Ami a logikát illeti: nézz utána, ez egy egyetemi tantárgy, és tanítják.
steverubellreborn 2011.10.27. 13:03:07
Másrészt egy humán szak, ha komolyan veszed, (szakmai gyakorlatok, nyelvek, szakkoli, publikáció, kutatások stb) az nem büfészint ,sőt nagyon kemény, és vannak sokan akik mellette dolgoznak is,szóval azért mert az agyatlan láblógatók felülreprezentáltak az nem jelenti azt,hogy mindenki az
steverubellreborn 2011.10.27. 13:04:18
steverubellreborn 2011.10.27. 13:07:16
Értelek, tehát, ha arra lenne igény akkor simán tudnál filozófia szakot vagy állatorvosit végezni,úgy,hogy ezek egyáltalán nem érdekelek a gimiben/ vagy kettes voltál belőle.
steverubellreborn 2011.10.27. 13:09:03
azért amikor harmadszorra vagy negyedszerre vágnak ki belőle,a legtöbb ember elgondolkozik,hogy ez való-e neki.
tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2011.10.27. 13:10:24
Ezzela mondattal abszolut egyetertek. Sajnos odahaza raadasul meg eleg kevesse megy a personal branding, a portfolioepites, satobbi. Ha meg no csinal ilyesmit, akkor meg vegkepp megkapja a karierista picsa jelzot.
Pedig nagy igazsag van abban amit mondasz, az ember egy dologhoz ertsen inkabb, de ahhoz profin es nagyon, es tegyen meg azert mindent, hogy a legjobb lehessen belole.
@manó62: nekem is volt odahaza munkam, egyre kevesbe eltem emg belole. Ugy gondoltam, kiprobalom magam nemzetkozi terepen is - meg ugy is, hogy az angol nyelvtudasom hagy kivannivalot maga utan. Egyelore sikerult.
@becketman: Oktataspolitikaba olyan emberek kellenek,akik meg azon a teruleten szakbarbarok.
Ugy gondolom , igazan nagyon jol dolgozni csak elhivatottsaggal lehet. Ha utalod a munkad, nem is fogod a toled telheto legjobban elvegezni.
steverubellreborn 2011.10.27. 13:11:33
tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2011.10.27. 13:12:47
Nalunk a volt munkahelyemen leepites volt. Miutan felraktam az oneletrajzom 3 nap alatt 60 hivasom volt fejvadaszoktol, es a 4. nap mar a kezemben volt az uj helyrol a munkaszerzodesen.
(Es szerencsere itt azt a kerdest sem kaptam meg soha, ellenben az otthoni cegekkel, hogy de nokent megis mi vitt mernoki palyara )
steverubellreborn 2011.10.27. 13:13:29
ez a kretének mantrája: aki nem volt jó reál tárgyakból a büdös életben nem lesz jó műszaki rajzból,és egy anatómia szigorlatot se tud teljesíteni.
steverubellreborn 2011.10.27. 13:16:10
értelek,tehát műszaki analfabétaként elmentél műszaki tárgyat tanulni, ami nem érdekelt, totál bukás volt az első félév, de azért ezt ajánlgatod,hogy hátha mindenkiből lehet egy rossz mérnök.Mellesleg ez a te esélyeidet is rontaná, ha telítve lenne a szakma.
tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2011.10.27. 13:17:48
Logikaval, statisztikaval m viszont sosem volt gondom.
De nagyon sok dolog csak gyakorlas es elhivatottsag kerdese, eggyel tobbszor kell felallni, mint amennyiszer elesel.
PErsze az a legjobb , ha az ember elhivatott is, + meg is van hozza megfelelo kepessege.
steverubellreborn 2011.10.27. 13:22:19
az USA-ban egy sor szakpolitikai anyag arról szól,ösztönzik a nőket,hogy ne válasszák a műszaki pályát ha van hozzá tehetségük, és ne hallgassanak az olyan baromságokra,hogy ez férfi szakma.a kutatás fejlesztés IT területén alacsony a nők aránya, főleg vezetőként ennek fő oka téves nemi szerepre nevelés, hogy egy nő nem érdeklődhet a műszaki dolgok iránt, ami azért is necces mert ezeken a területeken igazán jól lehet keresni, és ezt igyekeznek a férfiaknak fenntartani
tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2011.10.27. 13:23:36
Nem gondolom magam muszaki analfabetanak , ellenben nokent info es villmernoki karon hatranybol indultam. Hadd ne magyarazzam , miert.
Valoszinuleg osszekombinalhattad a te altalad mondottakat, az en altalam mondottakkal, mintha azt modntam volna, muszaki analfabetakbol vagyunk paran, akik meg tudtak tanulni. Atyaeg. Azert vagod, hogy nem ezt irtam?
Amit irtam, hogy vagyunk paran, akik meg tudtuk tanulni . Hogy ki milyen haterrel jott, az mas kerdes.
Az okosok meg a kevesbe okosok kozt az a kulonbseg, hogy utobbiaknak nagyobb szorgalom + tobb ido es energiabefektetes kell ugyanarra a szintre eljutni. De el lehet. Nalam is voltak jobbak is fosulin. Ahogyan rosszabb tanulok is.
steverubellreborn 2011.10.27. 13:24:59
ez a kulcsszó:
neked nehezen ment,de érdekelt, akartad csinálni.viszont ha nem érdekelt volna nem végzeted volna el a műszakit, és én ezt mondom: ezek egy része nem csak könyvből való tanulást jelent,mit a jog vagy egy humán szak,hogy leülsz és megtanulod.
steverubellreborn 2011.10.27. 13:25:41
az USA-ban egy sor szakpolitikai anyag arról szól,ösztönzik a nőket,hogy válasszák a műszaki pályát ha van hozzá tehetségük, és ne hallgassanak az olyan baromságokra,hogy ez férfi szakma.A kutatás fejlesztés IT területén alacsony a nők aránya, főleg vezetőként ennek fő oka téves nemi szerepre nevelés, hogy egy nő nem érdeklődhet a műszaki dolgok iránt, ami azért is necces mert ezeken a területeken igazán jól lehet keresni, és ezt igyekeznek a férfiaknak fenntartani
pi3c3 2011.10.27. 13:25:41
A gyári munkás dologra... Igen gyári munkás. Nem annak tanult, de gyári munkás lett... Itthon is lehetett volna gyári munkás, ehhez nem kell külföldre menni...
Nem biztos, hogy meg tudnám tanulni a filozófiát, meg az orvosi szakot sem, de a nyomda/média szakon vannak más szakok is. Egy gépészt, egy infót, eletroműszerész stb... szakot el tudtam volna végezni... Sok olyan szak van amit be tudnék vállalni ha lenne rá igény...
A többivel egyetértek...
steverubellreborn 2011.10.27. 13:27:00
steverubellreborn 2011.10.27. 13:28:34
mondjuk négyszer annyit keres mint itt diplomásként és nem lesz évekig gyári munkás, és folyékonyan megtanul angolul,szóval ez aligha van itthon.
pi3c3 2011.10.27. 13:33:10
Nyilván az ismerősöd nem gyári munkásnak tanult, még is az lett... Itthon is lehetett volna gyári munkás, ahhoz kár volt külföldre mennie.
Nem biztos, hogy tudnék filozófiát tanulni, de orvosit adott esetben igen. Az is érdekes és érdekel. Az ember legyen érdeklődő... Habár rendkívül pocsékul fizet jelenleg, ezért nem is kacsintgattam abba az irányba... Ha jól fizetne, lehet arra fele hajlottam volna...
tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2011.10.27. 13:34:09
Valoszinuleg ha nem kell megkeresnem mellette a kollegiumra / kajara valot, es csak erre tudok koncentralni, konnyebb lett volna. Viszont szoctambol meg diakmunkabol tartottam fenn magam, szulok meg kolira sem adtak (nem is nagyon tudtak volna) . De ez mar mas kerdes.
Muszaki dolgok szerencsere altalaban mentek.
tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2011.10.27. 13:34:45
pi3c3 2011.10.27. 13:34:48
steverubellreborn 2011.10.27. 13:36:58
de ez TE vagy!!!
Van,amikor megéri az erőfeszítés, gyakorlás, de én azt mondom,hogy egy nulla műszaki érzékkel rendelkező ember ne menjen műszaki pályára mert arra van igény.Egyrészt nem fogja megállni a helyét,másrészt a tehetségesektől is elvesz lehetőséget, és felhígítja a szakmát.
Én egyébként nem is negyedét ha nem nyolcadát indítanám a humán szakoknak, és oda versenyeztetném a tehetségeseket, pl már az egyetem alatt nemzetközi szervezeteknél, vagy itthon közigben gyakorlat, kutatás, versenyek, diplomára már mindegyiknek tuti állása lenne
Egyébként angolszász területen is rengeteg humán phd-s mit csinál? Bárpultos és hasonló. vagy agyonterhelt tanársegéd. aki a kutatás helyett a BA-soknak tanít alapozós tárgyakat.ez a legnagyobb tehetség pazarlás.
Az olyan kamu szakokat mint pl Művelődésszervező (muhaha) megszűntetném.
steverubellreborn 2011.10.27. 13:41:32
Üzlet is volt vastagon kommunikáció szakokat indítani minden utcasarkon, illetve a Bologna rendszerben olyan idióta szakokat létrehozni mint pl szabad bölcsészet vagy társadalmi tanulmányok (muhaha)
pi3c3 2011.10.27. 13:42:52
Egyébként eleve nagyon sok embernek nem kéne diploma, itthon olyan dolgokhoz is diplomát kérnek, amihez nem lenne szükség egyébként...
Régen érettségi is nagy dolog volt, az egyetemről nem is beszélve. Minőség volt régen, nem mennyiség. Ezért van nagyon sok állás nélküli munkanélküli...
steverubellreborn 2011.10.27. 13:48:22
steverubellreborn 2011.10.27. 13:54:01
pi3c3 2011.10.27. 14:01:09
Ezt vegyük egyszerűbbre. A hiányszakmákból vadásznak az emberekre, még akkor is ha nem ért hozzá olyan szinten, mert kell az ember. Ha kell helyben betanítják, csak maradjon ott és csinálja, egyébként a cég tönkremegy, halálra lesz ítélve.
A divatszakmáknál, pedig az általad felvázolt helyzet a mérvadó. Kirúgják, mert hogy klasszikust idézzek: "Van máááásiiiik"
Külföldön nem tudom, hogy mi a helyzet, humán szakok esetén elképzelhető, hogy az általad felvázolt, de mérnöki esetén szintén kizártnak tartom. A mérnöki diplomával rendelkező emberek ott is hiányoznak, nem véletlenül akarják kivinni a mérnököket külföldre. Hazánknál nem nehezebb jobb fizetést és megélhetést biztosítani egy külföldi multinacionális cégnek...
Csak ugye itt megint kérdés, hogy ki az aki ki akar menni és ki az aki nem. Én itthon képzelem el az életem és nem külföldön...
steverubellreborn 2011.10.27. 14:13:08
Lehet,hogy tervező/bio stb mérnökkel így van, és az IT területén is de azért jelzem,hogy egy jó humán szakos munkaerő is ugyanúgy építi a portfolióját,és attól lesz jó pl project munkáknál,hogy meg van becsülve, azt meg idővel nem lehet kommunikáció szakos jucikákkal helyetesíteni. Ettől lesz sikeres a cég,akár versenyszférában van vagy non profit.
Világos,hogy nem mérnökök dolgoznak csaposként, de pl most Kaliforniában a Szilikon Völgyben nagyon nincs munka nekik se.
Aki meg külföldre megy nem csak anyagiak miatt teszi hanem az egyre romló közhangulat, társadalmi-politikai környezet miatt is.
pi3c3 2011.10.27. 14:21:59
A portfolioépítés kérdés miként valósul meg egy humán szakos diplomás esetén.
Aláírom nekem könnyű dolgom van, mert mikor a portfoliomat építem igen látványos dolgok születnek meg belőle, de nekem is adott esetben egy refmunkáért is heteket de inkább hónapokat kell szennvednem. Én a hiba (már amennyire hiba, inkább csak észrevétel), hogy sok ember a diplomája után már csak a sült galambot várja és nem tesz semmit annak érdekében, hogy munkát találjon. Sokan arra sem veszik a fáradtságot, hogy legalább az önéletrajzukat beadják valahová. A diploma után sem áll meg az élet, a tanulás és portfolioépítés még azután is folytatódik illetve kéne, hogy folytatódjon, ezt sokaknak elfelejtik elmondani vagy nem jönnek rá maguktól...
A munkaerőpiac az olyan, hogy azt veszik fel első sorban, akit nem kell már pesztrálni, hanem rögtön munkába tud állni, értékessé válik a cég számára és képes termelni, nem csak a pénzt viszi el. Ha meg a cég tanítja be, esze ágába sem lesz kirúgni, mert onnantól kezdve már ők ölték bele az időt/pénzt/energiát, így számukra ha az az ember elmegy a cégtől még az előtt, hogy visszatermelte volna a beleölt pénzt, már nem jó biznisz... Meg azután sem fogják kirúgni, miután beépült a rendszerbe és a feladatát maradéktalanul képes ellátnia. Max akkor dobják ki, hogy nem dolgozik, vagy ha botrányosan rossz az amit csinál...
tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2011.10.27. 14:35:04
@pi3c3: Vagy akkor, ha nincs eleg megrendeles. Velem ez tortent itt. Szerencsere nem volt nehez masikat talalni.
pi3c3 2011.10.27. 14:39:52
steverubellreborn 2011.10.27. 14:49:54
Arról külön nem beszélve,hogy sok állami vagy ahhoz közeli cégben vastagon ott van a korrupció.
Hagyjuk már ezeket a szar, szövegeket,amelyek burkoltan azt sugallják hogy van munka,de a zemberek lusták, és nem mennek a lehetőségek után.Legtöbb helyet meg sem hirdetik, ha gyereked van az a baj, ha 25 vagy az, mert nincs tapasztalatod, ha 45 vagy ásd el magad.
steverubellreborn 2011.10.27. 14:53:04
ugyanúgy mint bárki másnál, adott cégnél, NGO-nél pl ilyen nemzetközi/ magyar projectben vett részt, hol volt külföldön, szakmai gyakorlaton stb
manó62 2011.10.27. 20:16:34
csiszlibu 2011.10.27. 21:23:32
Igazából én nagyon ritkán szoktam hozzászólni témákhoz, de most valamiért késztetést éreztem arra, hogy billentyűt ragadjak.
Nem is tudom, hol kezdjem; igazából számomra a reál szak - humán szak folytonos harca nem mindig érthető. Nyilvánvalóan mindkettőre szükség van, abban igazat adok, hogy a kapacitás nem kimeríthetetlen, és hogy tényleg kellenek változtatások. Azonban nem értem teljesen, miért kell állandóan bizonyítási kényszert alkalmazni arra, hogy az ember a saját szakját a másoké fölé helyezze. Ezen már sokat gondolkodtam, és eljutottam arra a szintre, hogy azt érzem, hogy szégyellnem kellene magamat azért, mert nyelvi szakos bölcsész vagyok.
Én megértem, egy műszaki, informatikai kar nehéz, de azt nem érem fel ésszel, hogy németül, svédül diplomázni és szakot zárni miért lenne egyszerűbb, primitívebb, könnyebb. Nyilvánvalóan teljesen más nehézségekkel kell megküzdenünk: a mérnöknek számolni kell, nekünk meg gyakorolni a tolmácsolást, szakfordítást, és a többi. Lehet, csak a büszkeség szól belőlem, de nem szeretem, mikor a szakomat/szakjaimat 'büfészak' - nak titulálják csak abból az apropóból, mert nem műszaki dolgokat tanulunk. Tényleg nem - de kérdem én: Miért menjek mérnöknek, ha nem tudnám szívből csinálni? Miért nem lehetek fordító, vagy tolmács, tanár, kutató, ha ezt szeretném csinálni? Hogy nincs rá igény? 2 - 3 hetente kapom a leveleket, lehetőségeket a fejvadász cégektől, hogy kell a nyelvismeretem.
Egyébként pedig - tudom, ez a ritkább - az én tanáraim meg vannak róla győződve, hogy a bölcsész azért bölcsész, mert minden témában ( ha egy alapszinten is, de! ) jártasnak kell legyen, ezért kapunk és tanulunk reálismereteket ( ld. fizika, kémia, kombinatorika ) és informatikai ismereteket is.
Hoppá!
Nem szerettem volna veszekedést - egyedül csak azt szerettem volna mondani, hogy mindenki fontos kell, hogy legyen, mert egyik a másik nélkül nem megy.
Én legalább is nem hiszek benne.
Köszönöm, hogy elolvastátok!
Szép estét!
pi3c3 2011.10.28. 19:29:01
Picit más: a polihisztorság manapság nem jó irányzat. A tudásanyag az elmúlt pár évtizedben szignifikánsan megnőtt, melynek egyenes ági következménye lett az, hogy az ekbereknek nagyfokú tájékozottságot kell mutatnia abszakmája irán és leginkább az iránt. Ha valaki gépész, akkor gépészettel foglalkozzon. Ha valaki nyelvész, akkor a nyelvekkel. Ha orvos, akkor azzal. A csapatmunkában rejlik manapság a kereseti lehetőségek nagy része. Téged mint nyelvészt sem fognak felkérni kombinatorikai számításokra vagy gépipari munkákra felkérni, ugyan úgy, ahogy engem sem arra, hogy grafikus létemre végezzek közgazdaságtani számításokat.
Rengeteg blődséget tanultunk mi is, de sajnos jem lettünk a szakmánk remekjei, részben ennek köszönhetően. 2 év alapozó tárgyak, másfél szakmai volt a menetrend. Így nem is csoda. Igazi szakember az aki laikusként kerül be és szakmabeliként jön ki... Sajnos nem ez volt a helyzet...
Amúgy Te is szereted amivel foglalkozol, ráadásul kereslet is van a munkádra, így nem csoda, ha meg tudsz élni... :)
csiszlibu 2011.10.28. 21:31:38
Az, hogy a reál szakok nagysága, mennyisége arányában a humán szakok számánál sokkal nagyobb, nem is tagadom, egyrészt értelme sincs tagadni, másrészt meg igazad van. Az egyetlen dolog, ami ezzel a dologgal kapcsolatban zavar, az az, hogy pár ember kellő arroganciával ’lehurrogja’ a másikat, csak azért, mert ’bőcsész’. Hidd el, én sem tudom, mit csinál egy történelem – esztétika szakot végző ember; de ugyanúgy azt sem, amit egy vegyészmérnök vagy egy energetikai mérnökasszisztens – erről mindig az tud csak felvilágosítást adni, aki azt a bizonyos dolgot tanulja.
Abban a dologban is igazat kell adjak, hogy minden embernek kell egy olyan dolog, amiben erős, és azt az oldalt – ha jó szakember szeretne lenni – felelősségteljesen fejlesztenie kell. De azzal már nem értek egyet, hogy csak egy dologban lehet precíznek lenni. Hangsúlyozom: nem tudósembernek, hanem precíznek! Ezt a tapasztalataim alapján mondom. Egy olyan tanár ( ebből nekem sok van ), aki csak azt a részt tanítja, ami szigorúan az ő szakterületéhez tartozik, sosem fog adni neked egy, a világról átfogó képet. Hogy miért? Egyszerűen azért, mert a világban minden mindennel összefügg. Egyszerűen nem hanyagolható el sem a kémia, sem a fizika, se másmilyen reál tárgy alapismerete, csak azért, mert ’énbőcsészvagyok’. Hogy is lehetne – az én példámmal élve -, mikor a nyelvészetben a mondattan a kémiai, a morfológia a biológiai alapfogalmakkal dolgozik? A fogalmak nem véletlenül beszélnek magukért. Mindennek oka van. És az olyan tanár, az általad polihisztornak nevezett ember, aki ezekre az összefüggésekre rávezet, ezernyi dologra nyitja rá a szemedet. Mondhatni megtanít gondolkodni. És ez szerintem nagyon fontos minden szakterületen. :)
És erre kéne rájönnie mindenkinek – gépésznek és bölcsésznek egyaránt!
Köszönöm, hogy elolvastad, és hogy válaszoltál!
További szép estét! :)
pi3c3 2011.10.30. 09:21:56
A történelem esztétika szakos dolgot azért hoztam fel, mert van ismerősöm, aki ezt végezte el és nem is igazán ért vele semmit, ellenben igen fellengzős dumákat tudott levágni miután elvégezte.
A másik felében viszont az aránytalanságra próbáltam rámutatni. Nem egy helyen nem egy ismerősöm és barátom mondta el nekem, hogy az amiket tanulnak részben már elavult tudásanyag, másrészt a szakmájához nem kötődik. Tudom mert én is ugyan ebben a cipőben jártam, másrészt a tanári kar részeként (mégha külsős előadóként is), látom és hallom is a panaszokat arról, hogy a kolegáim, nem tudnak lépést tartani a jelenlegi fejlődéssel, ezért szétaprózzák a tudásanyagot olyan szinten és felhigítják azt olyan tárgyakkal, amelyek nem kötődnek szorosan a szakmához, csak hogy a keret óraszám meg legyen. A mérnöki feladatok ellátására sok-sok gyakorlatra van szükség (nekünk egy alkalom nem volt erre mondván drága a nyomdafesték) ráadásul annak a gyakorlatnak is a mai technikai szintet kellene képviselnie. Sajnos interaktív táblára tellik, gyakorlati eszközökre nem. A pénz hova kerüléséről pedig a dékán és az intézet igazgató dönthet. A tanári kar tudása is folyamatosan avul el, örülnek ha egy hozzá értő fiatal érkezik a házhoz. A problémát én még mindig abban látom (többek közt), hogy a tantervek aránytalan mértékben foglalkoznak nem a szakmához szorosan kapcsolódó dolgokkal, a szakmai tudásanyag rovására...
Annak sosincs jó vége, ha mindenki mindenhez csak kicsit ért. Abból mindig csak az okoskodás vagy a tanácstalanság kerekedig ki. Tanuljon egy évig alapokat, utána azt amiért oda ment tanulni, de azt színvonalasan a mai tudásanyagnak megfelelően... Vagyis: Mindenki foglalkozzon a maga dolgával...
pi3c3 2011.10.30. 09:22:47
csiszlibu 2011.10.30. 12:04:35
Szerintem 3 év nem elég egy BA alapismeretkörre, mert mindent le kellett szűkíteni az 5 éves régi rendszerről ebbe a bolognai rendszerbe.
Lehet, hogy tökre hasznos, mert mobilabb tud lenni az ember, de azért egy nyelvi szakon lehetne még mit tanulni, szaknyelvet, mittomén, ami ebbe a 3 évbe nem fér bele.
Én is tanár szeretnék lenni, de nemtom... mindenhonnan hallom, hogy nem éri meg, mert nem állnak rendelkezésre dolgok a hatékony tanításhoz.
Ezzel kapcsolatban a fent említetteken kívül van valami tapasztalatod?
pi3c3 2011.10.31. 16:38:57
Másik, hogy éj jelenleg főiskolán tanítok, ami annyit tesz, hogy a felszerelés valamilyen szinten adott. Én egy 17 számítógépes gépteremben tanítok, ahol a gépek jóindulattal is csak oktatási célokra elegendőek. Másra nem igazán. Másik tanszéknek (nyomda média) a gépek valamilyen szinten működnek, nem tudom lett-e azóta gépcsere, de pl. a nyomda részen millás plotterek és és brossúrakészítő gép van, proof nyomtatókkal, viszont ez a rész megg ott hibádzik, hogy mindenki csak elméletben vágja a tanári karban a dolgokat, a gyakorlati feléhez tökre nem értenek egyetemi szinten. Ergo a hiányosságoj eléggé két oldalúak. Általában a géptermi feltételek adottak lehetnek, de a gyakorlati feléhez a szaktudás gyakran hiányzik. Ez pedig alapjaiban ássa alá az egész oktatást...
tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2011.11.01. 02:23:58
"You're not entitled to shit. No cheaper education, no increase in wages, nothing. All you're guaranteed in a western society is a chance to prove you're worth something to other people. That's it. If you want to be the 1%, buckle down and make damn sure you're needed.
Everyone can moan and groan and demand stuff. Be the 1% that actually turns off the TV and does something with their time other than consuming mass manufactured media. Can you do that? Great, you're now the 1%.
"
49agymenet 2011.12.24. 08:28:57
Van aki olyan helyen szeretne élni, ahol saját magát legalább el tudja tartani. Ronda, hazafiatlan dolog, mégis érthető.
Azokban a szakmákban is ahol a gyereknek jól ment a matek, meg a fizika divat a menekülés. Vajon csak a pénzért?
Ez a kapitalizmus egy olyan formája, ahol az állam akarja megmondani azt is, hogy melyik kezedet használd a fogmosásnál. A termelést úgy indítaná be, hogy megveszi a Rábát az utált IMF hiteléből. Az utolsó két évben új, jelentős beruházás a környékünkre sem jön, rohan a pénz kifelé. Már a magánpénzek is. Ott tartunk, hogy szlovákiai bankokba viszik a zemberek a pénzüket, Ausztriában a határmenti városok bankjaiban két hetes várakozással lehet időpontot kapni számlanyitásra.
Sok oka van ennek, az egyik az, hogy ami itt folyik az a kapitalizmus alapjainak a felszedése, hogy egy "vicces" fordulattal éljek a nyolcvanas évekből. A dumád juttatta eszembe.